MTS – Minciuna bunelor intenții

În cadrul unei conferințe de presa organizate pe 9.09.2021 de către Ministerul Tineretului și Sportului, domnul ministru Eduard Novak a făcut mai multe afirmații la care ne vedem nevoiți răspundem în cele ce urmează.

Prima alegație privește inducerea în eroare a iubitorilor rugbyului care au înțeles exercite dreptul legitim la protest, în condițiile legii:

Mi se pare că suntem puși la zid de grupul de fani al rugby-ului, care a fost indus în eroare. Încă nu am reușit să obțin o declarație a Federației, care ar fi în măsură să vină cu o propunere decentă și cu o altă atitudine față de ministerul care o finanțează, și o face foarte bine. Îmi pare rău că acești fani sunt induși în eroare, nu cunosc situația juridică a acestui stadion.”

Membrii Club 16 au solicitat mai multe explicații în scris MTS și altor instituții cu privire la perspectivele revenirii bazei sportive in folosința gratuita a FRR, având în vedere promisiunile Guvernului României din anii anteriori precum și actele normative pe baza cărora a fost edificat Stadionul National de Rugby Arcul de Triumf. Într-unul dintre aceste răspunsuri MTS a afirmat următoarele: “Conform prevederilor art. 80 din Legea nr. 69/2000, Federațiile sportive fiind persoane juridice de drept privat, pot primi în folosință gratuita doar imobile aflate în domeniul public al statului. Astfel, deoarece imobilul Stadionul National (n.n. de RUGBY!) Arcul de Triumf se afla în domeniul privat al statului, în prezent acesta nu poate face obiectul transmiterii în folosință gratuita către Federația Romana de Rugby”.

Or potrivit proiectului de Hotărâre privind înființarea complextului sportiv national Arcul de Triumf se prevede chiar trecerea acestuia din proprietatea privata a statului în domeniul public, deschizând astfel posibilitatea legala de a oferi dreptul de folosință gratuita către FRR, organizație non-profit, persoana juridica de utilitate publica, recunoscuta de statul roman. Prin urmare nu exista nici un impediment de ordin legal prin care folosință gratuita a acestei baze sportive nu aparțină rugbyului, evident fiind deschisa si altor sporturi, asa cum a fost in trecut.

sursa foto: Sorin Pletea

Mai mult decât atât, folosința gratuită a bazelor sportive de către Federațiile cărora le sunt destinate este un fenomen uzual și în cele urmează vom exemplifica câteva dintre acestea:

1. Federația Romana de Canotaj are în folosință doua baze sportive și un hotel pentru sportivi.

Nota de fundamentare prezinta modalitatea în care baza din Năvodari și hotelul sunt folosite de către sportivii canotori. Potrivit acesteia, “Prin darea cu titlu gratuit Federației Române de Canotaj pentru o perioadă de 49 ani, a imobilului Centrul Olimpic de Canotaj, situat în str. Taberei nr. 1, Orașul Năvodari, județul Constanța, se urmărește o mai bună și eficientă coordonare a tuturor activităților specifice canotajului și a sportului de înaltă performanță și o oportunitate de atragere a fondurilor extrabugetare, ceea ce duce la o degrevare a bugetului de stat cât și posibilitatea inițierii unor noi programe de dezvoltare în sprijinul sportului de înaltă performanță.”  În schimb, în situația Stadionului National de Rugby Arcul de Triumf, MTS urmărește încărcarea schemei de personal (și creșterea numărului angajaților bugetari) cu 15-20 de persoane. Ne intrebam cum se impaca politica legitima a Guvernului Citu de reducere a cheltuielilor bugetare cu decizia MTS si cum se impaca politica UDMR privind descentralizarea cu deciziile ministrului Novak. Speram sa aflam in zilele urmatoare pozitiile Guvernului Romaniei si ale UDMR cu privire la ispravile ministrului Novak.

2. Federația Romana de Atletism are în folosință gratuita Stadionul Iolanda Balaș Soter în suprafață de 40.103,55 m.p. – sursa: Raportul Curții de Conturi

3. Federația Romana de Tenis are în folosință gratuita doua 2 baze sportive în incinta Complextului National Lia Manoliu – sursa: Raportul Curții de Conturi

4. Federația Romana de Scrima are în folosință gratuita un număr de 4 baze sportive în București. – sursa: Raportul Curții de Conturi

5. Federația Romana de Handbal are în folosință gratuita baza sportiva Sala Lucian Grigorescu și birouri.- sursa: Raportul Curții de Conturi

6. Federația Romana de Polo are în folosință gratuita Bazinul de Înot Floreasca.- sursa: Raportul Curții de Conturi

7. Federația Romana de Tir Sportiv are în folosință gratuita Baza sportiva „Iosif Sârbu” cu o suprafață de 649.987, 54 m.p. (!!!) – sursa: Raportul Curții de Conturi

Prin urmare credem e clar, pentru unii MTS e mumă iar pentru alții ciumă.

Lista poate continua însă după cum se poate observa în Raportul Curții de Conturi MTS nu are o lista completa a propriilor active iar deficientele în administarea acestora pot fi observate începând cu pagina 13 din raport, putând fi admirate și fotografii ale acelor ruine.

Mai spune ministrul Novak nu știm ce spunem când folosim termenul “naționalizare”. Noi înțelegem este proaspăt în funcție și nu cunoaște istoricul edificării stadionului. Pentru a putea fi construit, a fost necesara demolarea unor clădiri în proprietatea privata a FRR (sala de forță, vestiare, camere administrative, tribune, nocturna), operațiune care nu se putea face fară acordul Federației. Ministerul Justiției a respins într-o prima faza proiectul, lipsind acest acord, întrucât construcțiile au fost edificate având în vedere cei 49 de ani de utilizare gratuita acordat de stat iar FRR nu putea fi obligată cedeze terenul si cladirile până la expirarea termenului. Prin urmare Federația are un drept de creanță împotrivă statului pentru acele imobile și pentru dreptul de folosință gratuita pierdute urmare a neonorarii promisiunii de a restitui ceea ce s-a luat. Toate acestea însumate pot duce la o suma apreciabilă, posibil chiar mai mare ca suma plătită pentru stadion întrucât se poate contabiliza si dauna provocata Federației pentru toți anii de folosință gratuita acordați inițial și pe baza careia au fost edificate construcții, cu acordul statului. Aceste drepturi patrimoniale au fost deci naționalizate prin deciziile MTS și reamintim pentru pagubele provocate în activitate și funcționarii publici pot fi răspunzători în solidar cu instituția. Pentru aceasta pagubă, cine va răspunde?

Prin urmare domnule Carol Novak, fanii rugbyului nu sunt induși în eroare, dimpotrivă cunosc foarte bine situația bazelor sportive și nu solicita nimic în plus fata de ceea ce a promis Guvernul României și nici tratament special fata de ceea ce au primit și alte federații sportive.

Dimpotrivă, credem dumneavoastră sunteți indus în eroare de către funcționarii publici din minister care se folosesc de lipsa dumneavoastră de experientă în domeniul dreptului si rugbyului.

Fata de alegatiile privind lipsa de performanta incepem prin a vă reaminti ca rugbyul romanesc este sportul care a adus prima medalie olimpica din istoria României.

Totodată, ați declarat în mod public următoarele: “Vreau să fac ceva diferit. Dacă eu le garantez că vreau să administrez acest stadion, fără alte combinaţii, cred că ar fi bine pentru toată lumea. FRR este în Top 8 la finanţări, deşi nu au disciplină olimpică calificată. Noi mergem pe rugbi tradiţional, nu rugbi în 7. Are 8 milioane de lei finanţare de la noi. Interesul meu este să sprijin sportul.”

Ne permitem sa facem cateva precizari. Rugyul în 7 este întradevăr disciplina olimpica însă a fost practicat la o singura olimpiada, cea din 2016 și posibil la Olimpiada amanata din 2020, atunci când se va desfășura. Este un sport relativ tânăr în Romania, fiind practicat abia începând cu anii ‘90 în principal mijloc de agreement și nu competițional, primul campionat la nivel european desfasurandu-se abia în 2002. Comparativ cu rugbyul clasic cu 15 jucători (jucat in Romania din 1913), rugby 7s este o disciplina relativ tanara și în Romania și este nedrept fata de istoria centenara a rugbyului compari cele doua discipline în acest fel, ele fiind complementare și nu concurente. Cu toată perioada de recul a rugbyului romanesc, generată inclusiv de lipsa unei baze sportive precum beneficiază alta federații, rugbyul “tradiționalrămâne și în prezent cea mai bine plasata disciplina de echipa masculina în clasamentul mondial (locul 19) în comparație cu celelalte sporturi de echipă din Romania, prin urmare argumentul dumneavoastră cu privire la susținerea performantei ar trebui se aplice și rugbyului și nu după bunul dumneavoastră plac.

În privințăcombinațiilor” despre care vorbiți, aducem la cunoștință dezavuam un astfel de limbaj în exprimarea publica a miniștrilor și funcționarilor de stat întrucât relativizează și plasează într-o zona gri discursul public și solicitam ne lămuriți la ce v-ați referit mai exact când ați folosit acest termen intrucat, cel putin pentru noi, nu este uzual.

Nu în ultimul rand mulțumim public tuturor celorlalți suporteri ai altor discipline sportive care au înțeles ne sprijine în demersul nostru (nu îi identificam pentru a nu atrage asupra lor eventualele manopere vindicative ale functionarilor MTS). Invităm publicul sportiv în general reflecteze la ceea ce se întâmplă astăzi rugbyului. Mâine s-ar putea fie în situația noastră alte discipline sportive, mai ales discursul ministrului Novak indica o veritabila centralizare a deciziei, comisii de control asupra calității antrenamentelor efectuate de Federații, ce mai, o adevărată sovietizare a sportului romanesc.

Ne întrebam retoric de ce Stadionul National de Rugby Arcul de Triumf este atât de râvnit de d-l. Argaseala din moment ce pe Arena Națională (costuri 234 milioane EURO) rugbyul nu poate fi jucat pentru terenul este prea mic, doua noi stadioane dedicate fotbalului tocmai vor fi date în folosință (Steaua și Rapid) și nu în ultimul rand, doua alte stadioane de peste 10.000 locuri, Regie și Cotroceni, stau nefolosite și în ruina prin grija Statului Roman.

În incheire, solicitam respectuos domnule Ministru ne răspundeți la următoarele întrebări:

sursa foto: Sorin Pletea

I. Când se vor putea antrena echipele naționale de rugby ale României (seniori, U20, U18, 7s masculin și feminin) pe Stadionul National de Rugby Arcul de Triumf? Cluburile de rugby de copii si juniori vor putea folosi baza? De ce este nevoie mai așteptam 6 luni?

II. Cum puteți oferi garanții rugbyul va avea prioritate din moment ce ignorați actele predecesorilor dumneavoastră? Ce forma juridica vor îmbraca acesta garanții din moment ce MTS nu respecta documentele semnate de miniștrii precedenți?

III. Ce inseamna prioritizarea rugbyului pe Stadionul National de Rugby Arcul de Triumf, concret, din punct de vedere juridic?

IV. Prin incarcarea schemei de personal a MTS (alte cheltuieli de la buget) pentru administrarea acestui obiectiv, nu cumva grupul de interese se afla chiar in interiorul institutiei pe care o conduceti?

Deocamdata, un singur lucru este clar: rugbyul este interzis in casa lui.

Arcul e Casa Rugbyului!

 

One Reply to “MTS – Minciuna bunelor intenții”

  1. Domnule ministru al sportului . Stadionul dinaintea celui nou de la Arcul de Triumf , a fost mereu considerat un templu pentru Rugby. Copilasii care isi desfasurau antrenamentele sau meciurile de campionat( AMRB, sau altele) erau super incantati cand se aflau pe acest stadion. La fel si cand urmareau meciurile echipei nationale sau finale de cupe si campionat.
    Acum noi nu ne dorim ca acest sport sa ajunga unul de maidan. Si asa suntem sufocati de sporturile unde exista interese banesti. Televiziunile si ziarele parca ar avea in plan sa distruga Rugby ul .
    Va rugam sa fiti rezonabil si neutru in decizii.
    Voi sustine pe cei ce Isi doresc ca Stadionul Arcul de Triumf sa fie al Rugby ului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*